Liza Lou first gained attention in 1996 when her room-sized sculpture Kitchen was shown at the New Museum in New York. Representing five years of individual labour, this groundbreaking work subverted standards of art by introducing glass beads as a fine art material. The project blurred the rigid boundary between fine art and craft, and established Lou s long-standing exploration of materiality, process, and beauty. Working within a craft metier has led the artist to work in a variety of socially engaged settings, from community groups in Los Angeles, to a collective she founded in Durban, South Africa in 2005, to a women s prison in Belm, Brazil, and a bead embroidery collective in Mumbai, India. Over the past 15 years, Lou has focused on a poetic approach to abstraction as a way to highlight the process under-lying her work. In this comprehensive volume that considers the entirety of her singular vision, curators, art historians, and artists offer important perspectives on the breadth of her work.
Monographie de référence : un survol du travail vidéo de Francis Alÿs sur une trentaine d'années.
Publiée à l'occasion de l'exposition majeure de Francis Alÿs au Musée Cantonal des Beaux-Arts de Lausanne en 2021, cette monographie s'articule autour de quelques motifs essentiels qui caractérisent la pratique de l'artiste d'origine belge basé au Mexique : sa pratique vidéo révolutionnaire depuis trente ans ; l'importance de la déambulation et de la marche pour sa méthode artistique ; son intérêt pour les jeux d'enfants qu'il filme dans différents pays depuis 1999. De la déambulation urbaine à l'exploration des territoires et de leurs frontières documentée par des images en mouvement, le travail d'Alÿs propose une poétique de l'espace à travers des récits brefs dont la finesse et la justesse expliquent sa renommée. Si son travail interroge le lien entre acte artistique et intervention politique, l'artiste travaille toujours par allusions, avec une précision et une économie de moyens remarquables, préférant la polysémie poétique au commentaire politique frontal, privilégiant la fusion d'espaces imaginaires planifiés avec ses propres espaces fictionnels. La publication documente également Reel-Unreel, l'un des projets majeurs d'Alÿs réalisé en Afghanistan, comprenant des jeux pour enfants et des boucles d'animation dessinées à la main ainsi que des peintures et des oeuvres graphiques.
Abondamment illustré, édité et introduit par la commissaire du MCBA Lausanne Nicole Schweizer, le livre comprend des essais détaillés de Julia Bryan-Wilson, professeur d'histoire de l'art, Université de Californie, Berkeley, Luis Pérez-Oramas, commissaire indépendant et écrivain, New York, et Judith Rodenbeck, professeur associé, Département des médias et des études culturelles, Université de Californie Riverside.
Publié à l'occasion de l'exposition éponyme au Musée cantonal des Beaux-Arts, Lausanne, en 2021-2022.
Trevor Paglen's art gives visual geography to hidden forces, relentlessly pursuing what he calls the 'unseeable and undocumentable' in contemporary society. Blending photography, installation, investigative journalism, and science, Paglen explores the clandestine activity of government and intelligence agencies, using high- grade equipment to document their movements and reveal their hidden inner workings. This book presents over three decades of Paglen's groundbreaking work, making visible the structures and technologies that impact our lives.
American artist Sharon Hayes (b. 1970) uses photography, film, video, sound, performance, and text to interrogate the intersections between the personal and collective sphere.
Her deeply affective and queer approach to history and politics draws particular attention to the language of twentieth-century activism as well as theatre, anthropology, and journalism.
This book will be the first to feature all of Hayes's most significant projects, from the ten-hour performance My Fellow American 1981-1988 to her monument addressing the absence of monuments to women in Philadelphia.
Hayes' work has been at the forefront of questions of feminist history, queer time and protest culture for over a decade - Her re-examination of protest, speech, and history is one of the most powerful reflections of the complexity and the urgency of our times - A Professor of Fine Art at the Pennsylvania University, Hayes's work has been shown at the 2010 Whitney Biennial, Documenta 12 in Kassel, and the 55th Venice Biennale, as well as in the most prestigious museums around the world - Hayes was the recipient of the 2015 Alpert Awards in the Arts in the category of 'risk-taking' artist - This is the first sustained examination of Hayes's work